Znaleziono 2 pozycje o tematyce: Galicja - stosunki etniczne - 19 w.
|
AUTOR: | Sosnowska, Danuta |
POZ/ODP: | Danuta Sosnowska. | |
ADRES WYD.: | Warszawa : Dom Wydawniczy "Elipsa", 2008. |
HASŁA: | - Świadomość narodowa - Czechy - 19 w.
- Świadomość narodowa - Polska - 19 w.
- Świadomość narodowa - Ukraina - 19 w.
- Galicja - stosunki etniczne - 19 w.
|
OPIS FIZYCZ.: | 316 s. ; 24 cm. |
SYGNATURA: | 2779 |
KOD/INWENT: | 900000027796 | 2779 |
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >>Inna Galicja to bardzo nietypowa książka o tożsamościach narodowych, zderzających się ze soba w Galizji w dziewiętnastym wieku. Arcfybogaty materiał źródłowy, czerpany z trzch kultur (literatura piękna, ulotki propagandowe, publicystyka prasowa, relacje z podóży, korespondencje prytwatne, itd.) pozwolił autorce podejść do wielokulturowości tego regionu w sposób otwarty i całkowicie nowatorski. Autorka ma rzadki dar uwzględniania jednocześnie różnych punktów widzenia, wchodzenia w racje innych i konsekwentnie unika jednoznacznych wywodów. Bez uniesienia wobec mitów, z którymi siłą rzeczy spotykamy się wszędzie, autorka maluje nam skomplikowany świat złożony z przedziwnych biografii zachowując zdrowy dystans i trzeźwy umiar. Otrzymaliśmy więc książkę bez wyklinania, bez mesjanicznej pychy, po prostu odpowiadająca powołaniu badadcza... Nieraz autorka zbliża nam racje tych, których polska tradycja określała jako "prwodyrów" lub "zdrajców", pokazując z jakich zawiedzionych nadziei lub niespoełnionych marzeń biorą się ich zachowania. Tu skromni lub mało znani bohaterowie (może świadomie eliminowani z pamięci narodowej przez tożsamościową poprawność) nabierają zupełnie rewelacyjnego wymiaru... Nie znam wielu książek tak zmuszających do myślenia. |
SPIS TREŚCI: Pokaż spis treści >>- "Inna Galicja", czyli o kilku perspektywach przyjętych w tej książce
- Kłopoty z modernizacją, kłopoty z kulturą dominującą
- Intryga i emocje
- Galicyjski trójkąt
- Biografia i lektura. Biografia jako lektura
- Przypadek Jakiwa Hołowackiego
- Dwie drogi kultury, dwie polityczne wyobraźnie
- Dwie drogi kultury - o kulturze obywatelskiej raz jeszcze
- Między polonofilem a krytykiem polskości
- Wjeżdżając do Galicji, opuszczając Galicję 0 podóż K. V. Zapa
|
UWAGI: | Bibliogr. s. 303-310. Indeks. |
W walce o tożsamość Ukraińców : zagadnienie języka wykładowego w szkołach ludowych i średnich w pracach galicyjskiego Sejmu Krajowego : 1866-1892
AUTOR: | Moklak, Jarosław |
POZ/ODP: | Jarosław Moklak. | |
ADRES WYD.: | Kraków : Towarzystwo Wydawnicze "Historia Iagellonica", 2004. |
HASŁA: | - Klub Ukraiński w Sejmie Krajowym
- Jezyk ukraiński - nauczanie - szkoły podstawowe - 19 w.
- Jezyk ukraiński - nauczanie - szkoły średnie - 19 w.
- Świadomość narodowa - Ukraina - 19 w.
- Galicja - stosunki etniczne - 19 w.
|
OPIS FIZYCZ.: | 318 s., [1] k. złoż. : faks., mapa, portr. ; 24 cm. |
SYGNATURA: | 4010 |
KOD/INWENT: | 900000040108 | 4010 |
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >>Tematem książki jest walka o dostęp do oświaty na poziomie podstawowym i średnim, prowadzona przez posłów ukraińskich w galicyjskim Sejmie Krajowym, rozpatrywana jako zjawisko polityczne, charakterystyczne dla epoki kształtowania się nacjonalizmów. Nacjonalizm uznawał zasadnicze znaczenie edukacji w procesie tworzenia nowoczesnego człowieka ... . A szkoła, powiedział GeUner, musi być narodowa czytamy w eseju Romana Szporiuka, analizującym pogląd Ernesta Gellnera na dzieje ruchów narodowych monarchii Habsburgów . Edukacja na progu nowoczesności zasadzała się na wyborze języka, ale język był nie tylko instrumentem podawania wiedzy, lecz sam stanowił o kulturze narodu. Jako medium nacjonalizmu decydował o kierunkach tożsamości Rusinów Ukraińców i pobudzał samoidentyfikację, a jako instrument wychowania publicznego formował ukraińską elitę narodową. Osią analizy jest rola języka wykładowego w szkołach w procesie kształtowania się identyfikacji kulturowej Rusinów, znajdujących się na etapie przekształcania w narodowość nowoczesną. Rozbudowując kryteria Miroslava Hrocha, można przyjąć niemal równoległe występowanie w badanym okresie dwóch faz powstawania nowoczesnego narodu . Liderzy ruchu ukraińskiego, przez rozwój szkolnictwa opartego na języku ojczystym, uświadamiali szerokim rzeszom swoich współplemieńców wspólnotę kulturową, a jednocześnie widać w ich działaniach zamiar kompleksowego objęcia językiem ukraińskim terytorium, które uważano za dziedzictwo Rusi średniowiecznej. Cele polityczne osiągano za pomocą legislacji w sejmie i parlamencie wiedeńskim, poprzez uchwały samorządów lokalnych i wpływy w instytucjach oświatowych. Masowość ruchu ukraińskiego miała gwarantować szkoła publiczna, zakładana z mocy prawa we wszystkich skupiskach ludności ukraińskiej na wschodzie kraju. Nie przeszkadzał w tym nieukończony proces ujednolicania form językowych. Realizacja tych celów napotkała natomiast przeciwdziałania ze strony ruchu polskiego o podobnych dążeniach, z pretensjami do tego samego terytorium, lecz lepiej zorganizowanego i dysponującego w pełni skodyfikowanym językiem, akceptowanym przez wszystkie środowiska polskie zaangażowane politycznie. |
SPIS TREŚCI: Pokaż spis treści >>- GWARANCJE CYRYLICY. KONTEKST HISTORYCZNO-POLITYCZNY ROZWOJU OŚWIATY UKRAIŃSKIEJ W GALICJI NA PROGU AUTONOMII
- SPÓR O ALFABET I PRÓBA OKCYDENTALIZACJI KULTURY UKRAIŃSKIEJ W LATACH 50.
- UKRAIŃSKA FRAKCJA W SEJMIE GALICYJSKIM l KONCEPCJA SZKOŁY NARODOWEJ
- Wnioski szkolne Mychajły Kuryłowycza i Lwa Treszczakowśkiego, 1865-1866
- AUTONOMIA DLA POLAKÓW. JĘZYK UKRAIŃSKI W USTAWACH I WNIOSKACH SEJMOWYCH, 1866-1871
- SPÓR O RADĘ SZKOLNĄ KRAJOWĄ
- USTAWA O JĘZYKU WYKŁA DOWYM W SZKOŁACH LUDOWYCH I ŚREDNICH Z 22 CZERWCA l 867
- UKRAIŃCY WOBEC PROJEKTÓW USTAWY O SEMINARIACH NAUCZYCIELSKICH
- SPRAWY SZKOLNE W ROZMOWACH UGODOWYCH 1869-1871
- Wniosek Julijana Ławrowśkiego z 23 października 1869
- W WALCE O SZKOŁĘ NARODOWĄ
- SZKOŁY CZTEROKLASOWE
- Zagadnienie języka wykładowego w szkole wzorowej, tzw. greckokatolickiej we Lwowie, 1871-1877
- Szkoła im. Markiana Szaszkewycza
- Szkoły ćwiczeń zjęzykiem wykładowym ukraińskim
- SPÓR O GIMNAZJUM KLASYCZNE WE LWOWIE, TZW. AKADEMICKIE
- Język ukraiński jako wykładowy w klasach wyższych - wnioski Julijana Ławrowśkiego i Teofila Pawłykowa, 1871-1874
- UKRAIŃSKIE PROPOZYCJE NOWELIZACJI USTAWY O JĘZYKU WYKŁADOWYM W SZKOŁACH LUDOWYCH I ŚREDNICH Z 22 CZERWCA 1867
- PRÓBY NOWELIZACJI USTAWY W LATACH 60. I 70. - WNIOSKI TEOFILA PAWŁYKOWA I MYKOŁYANTONEWYCZA
- SPÓR WOKÓŁ WNIOSKU JULIJANAROMANCZUKA Z 2 PAŹDZIERNIKA 1884
- Sprawozdanie Wydziału Krajowego z 17 listopada 1885
- Sprawozdanie komisji szkolnej z 16 grudnia 1885
- Sprawozdanie komisji szkolnej i wnioski mniejszości źli i 12 stycznia 1886
- UGODA A TAKTYKA UGODY. UPOWSZECHNIENIE KONCEPCJI UKRAIŃSKIEJ SZKOŁY NARODOWEJ NA TERENIE GALICJI WSCHODNIEJ, 1886-1892
- WNIOSKI SZKOLNE JULIJANAROMANCZUKA, 1886-1890
- Gimnazjum czy klasy paralelne - spór o szkołę w Przemyślu
- Gimnazjum klasyczne dla Podola i Pokucia
- Seminaria nauczycielskie i szkoły ludowe
- ZAGADNIENIA SZKOLNE V/DOBIE NOWEJ ERY
- Na drodze do gimnazjum w Kołomyi - wniosek Damiana Sawczaka, 1892
|
UWAGI: | Bibliogr. s. [235]-266. Indeks. Streszcz. ang.Bibliogr. - również cyrylica. |
Copyright
System Biblioteczny MATEUSZ. All Rights Reserved.